Wskazówki pomocne w pielęgnacji włosów

dlugie wlosy

Prawdziwie zdrowe włosy, tak jak wszystko inne, zależą od zdrowia organizmu. Zacznij od diety. Wprowadź do jadłospisu zielone, liściaste warzywa oraz słodkie i soczyste owoce. Również b. wartościowe dla pięknych włosów są produkty mleczne tj. mleko czy świeży jogurt.

Warto wiedzieć, że świeży kokos jest uważany za doskonały “pokarm dla włosów”, więc posypuj wiórkami kokosowymi sałatki, pokrojone świeże owoce lub ryż.

Zgodnie z Ajurwedą jedzenie zawierające sztuczne konserwanty oraz dodatki chemiczne jest pozbawione naturalnej, właściwej “inteligencji” i dlatego nie jest ono pomocne w dostarczeniu pożywienia twojemu ciału i umysłowi. Zimne napoje (zwłaszcza z lodem) również zaburzają proces trawienia oraz wchłanianie składników pokarmowych.

Gotowanie potraw z niektórymi przyprawami nie tylko dodaje im smaku, ale również zapewnia odżywianie twoich włosów. Kminek, kurkuma oraz czarny pieprz to jedne z przypraw “przyjaznych dla włosów”.

Wśród ajurwedyjskich ziół, które wpomagają zdrowie włosów znajduje się Eclipta alba i Gotu Kola. Eclipta alba znana jako “Bhringaraj” nazywana jest królem warkoczy. Odżywia włosy i wzmacnia odporność na stres. Brahmi, znane jako Gotu Kola, pomaga uspokoić umysł oraz odżywia włosy i skórę głowy. Według Ajurwedy zdrowie, kolor oraz blask włosów są bardzo zależne od ogólnego zdrowia ciała i umysłu.

Według Ajurwedy masaż (skóry) głowy ciepłym olejem, dwa lub trzy razy w tygodniu pomaga odżywić i nawilżyć skórę głowy. Możesz użyć dobrej jakości olejku kokosowego, migdałowego lub olejku amla. Nałóż na włosy łagodnie/lekko podgrzany olejek i masuj delikatnie opuszkami palców skórę głowy. Jeśli możesz pozostaw olejek na całą noc, jeśli nie, pozostaw przynajmniej godzinę lub dwie, a następnie umyj włosy odpowiednim szamponem.

Stres może mieć bardzo szkodliwy, długoterminowy wpływ na zdrowie i kolor włosów. Spróbuj zorganizować swój czas i obowiązki tak, by zminimalizować czas związany z napięciem. Praktykuj techniki relaksacji oraz medytację. Zadbaj o wystarczającą długość i dobrą jakość snu, żeby wspomóc naturalny proces odmładzania i regeneracji.

Nigdy nie atakuj:) szczotką mokrych włosów, bez względu na to jak bardzo się spieszysz. Poplątane, mokre włosy najlepiej można rozczesać grzebieniem o szeroko rozstawionych zębach. Jeśli możesz, używaj takiego grzebienia z drewna lub z metalu - wtedy unikniesz elektryzowania się włosów. Nadmierne stosowanie suszarki może zniszczyć włosy doprowadzając je do łamliwości, kruchości i przesuszenia oraz do rozdwajających się końcówek. Jeśli możesz, wysusz włosy w naturalny sposób, a dopiero potem uczesz szczotką.

Trzymaj się z daleka od ostrych, chemicznych produktów, które mogą zniszczyć włosy. Szukaj łagodnych, naturalnych szamponów i odżywek.

Myj włosy odpowiednim szamponem przynajmniej dwa razy w tygodniu, nie zmieniaj marki szamponu zbyt często, trzymaj się jednej, która ci pasuje.

Jeśli masz suche włosy spróbuj uniknąć codziennego mycia włosów. Jeśli to możliwe, myj włosy co drugi dzień.

Używaj łagodnego szamponu i sprawdzaj jego składniki. Unikaj wszystkiego, co zawiera mocne środki czyszczące.

Nie stosuj szamponu bezpośrednio na włosy, rozcieńcz go lub utwórz w dłoniach pianę, a dopiero potem go nałóż. To może zmniejszyć negatywne skutki działania szamponu.

Jeśli masz bardzo suche włosy, przed umyciem włosów użyj odrobinę oleju (np. kokosowego, migdałowego, itd.).

Podczas mycia włosów nie szoruj ich mocno, gdyż to powoduje łuszczenie się naskórka.

Jeśli masz łupież i suche włosy nie używaj odżywki. Jakiekolwiek chemiczne działanie na włosach powoduje również działanie związków chemicznych na naskórku oraz korze mózgowej.

Mimo swej obecnej popularności koloryzacja włosów oraz trwała ondulacja, są to chemiczne zabiegi, które mogą zniszczyć naskórek oraz całą strukturę włosów.