Olej kokosowy w kuchni

olej

Kokos i uzyskiwane z niego przetwory to produkty, które stanowią ważny element pożywienia jednej trzeciej ludności świata. Olej kokosowy w niektórych regionach Ziemi jest jedynym źródłem tłuszczów. Mieszkańcy tych regionów wychodzą na tym zresztą znacznie lepiej niż my, ludność zachodniego świata, gdyż olej pozyskiwany z orzechów kokosowych jest nie tylko smaczny, ale też niezwykle zdrowy.

Nie tylko dostarcza mniej kalorii niż inne tłuszcze, ale także jest łatwo przyswajalny, bogaty w witaminy i minerały a także w kwas laurynowy - znakomity naturalny środek uodparniający, który znajduje się także w mleku matki. Bardzo istotną cechą, która decyduje o jego wartości w kuchni, jest jego wyjątkowa trwałość. Większość olejów (także tych najzdrowszych) jest bardzo wrażliwa na temperaturę i szybko traci swoje pozytywne właściwości, gdyż dobroczynne związki rozkładają się w cieple. Stają się one po prostu zjełczałe i nabierają przykrego zapachu który trzeba usunąć poprzez skomplikowany proces produkcyjny. Dlatego często oleje dostępne w sklepie są całkiem pozbawione wartości odżywczych. Inaczej sprawa się ma w przypadku oleju kokosowego: łańcuchy kwasów tłuszczowych zawarte w oleju kokosowym są bardzo odporne na wysoką temperaturę i nie ulegają łatwo zepsuciu (w tropikach olej kokosowy jest przechowywany w normalnych, nie chłodzonych pomieszczeniach). Dzięki temu można go używać do smażenia i pieczenia nawet w wysokich temperaturach bez obaw że spali się i wydzieli szkodliwe, rakotwórcze związki - jak to ma miejsce w postaciu innych tłuszczów.

Olej kokosowy odznacza się neutralnym, lekko orzechowym smakiem i bardzo delikatnym aromatem - dzięki temu może być stosowany do większości potraw. W odróżnieniu od większości olejów, które w temperaturze pokojowej są płynne, przy ok. 20 C ma on postać stałą - w takiej formie doskonale zastępuje margarynę lub masło i może być z powodzeniem używany na przykład do smarowania kanapek.
Aby olej uzyskał formę płynną, wystarczy go podgrzać do temperatury powyżej 25 C, na przykład poprzez umieszczenie pojemnika w naczyniu wypełnionym gorącą wodą lub pod kaloryferem. Należy uważać, by nie dodawać płynnego oleju do składników świeżo wyjętych z lodówki, gdyż ponownie ulegnie zestaleniu.

Posiadając w kuchni olej kokosowy możemy poeksperymentować z orientalnymi przepisami - ale równie dobrze nadaje się on do zwykłych deserów, sałatek, ciast, zakąsek, jako dodatek do makaronu, warzyw, ryżu, porannego muesli itd. - ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia.

Wprowadzenie do kuchni oleju kokosowego zamiast dotychczas używanych tłuszczów to świetnia zmiana nie tylko dla osób, które dbają o swoje zdrowie, lecz także dla tych, które chcą stracić na wadze. Właściwości wchodzących w skład tego produktu kwasów tłuszczowych sprawiają, że w odróżnieniu od wielu innych tłuszczów nie tylko nie przyczynia się on do powstawanie nadwagi, ale wręcz ją redukuje. Łańcuchy węgla w nim zawarte są krótsze niż w większości tłuszczów, dzięki czemu olej lepiej się wchłania i nie jest magazynowany w tkankach w postaci tłuszczu i cholesterolu, lecz ulega zamianie na czystą energię. Jego łatwa wchłanialność sprawia, że doskonale nadaje się dla dzieci i osób z problemami żołądkowymi.

Jako tłuszcz pochodzenia czysto roślinnego, jest on dobrym produktem dla wegetarian i wegan, gdyż zastępuje w zastosowaniach wszystkie tłuszcze zwierzęce.

Ze względu na to, że olej nie jest wrażliwy na niskie temperatury, możemy go przechowywać poza lodówką. Musimy jednak pamiętać, żeby nie wystawiać go na działanie promieni słonecznych.