oliwa z oliwek rafinowana

Oliwa z oliwek jest jednym z najczęściej stosowanych w kuchni olejów pochodzenia roślinnego. Dzięki wysokiej zawartości kwasu oleinowego oraz witamin (A, D, E, K), uchodzi za zdrowszą niż olej słonecznikowy czy rzepakowy, dlatego chętnie jest wykorzystywana w kulinariach.

Oliwa oliwie nierówna

Warto wiedzieć, że nie każda oliwa na półce sklepowej posiada takie same stężenie prozdrowotnych właściwości. Pierwszym czynnikiem, który jest ku temu wskazówką, jest różnica w cenach pozyskiwanej w różny sposób oliwy z oliwek. Drugą wskazówką jest jej kolor lub mętność, butelka (szklana, plastikowa, przezroczysta lub ciemna), na końcu wreszczie różnorodność nazw i informacji na etykietach. Oliwa z oliwek extra vergine, pure, oliwa z oliwek rafinowana, oliwa z oliwek niefiltrowana, oliwa z oliwek o aromacie cytryny, czy nawet olej z dodatkiem oliwy z oliwek – ich mnogość może zbić z tropu niejednego kupującego.


Najwyższą jakość posiada oliwa extra vergine. Pozyskuje się ją mechanicznie, bez pomocy żadnych substancji chemicznych. Jest bardzo zdrowym tłuszczem, zawierającym witaminy A, D, E i K oraz naturalne przeciwutleniacze, dlatego ma największy wpływ na zdrowie ludzkiego organizmu.

Rafinowana oliwa z oliwek – plusy i minusy

Oliwa z oliwek rafinowana, czyli inaczej pure, ma niższą jakość niż oliwa extra vergine, ze względu na zbyt wysokie stężenie kwasowości lub inne wady, które stwierdzono podczas badań laboratoryjnych. Jest poddawana procesowi rafinacji, dzięki któremu może zostać dopuszczona do spożycia. Niestety rafinowanie z wykorzystaniem substancji chemicznych powoduje, że oliwa pozbawiana jest cennych prozdrowotnych właściwości, może się również różnić kolorem i mętnością od oliwy extra vergine, pozbawiona jest też zapachu. Oliwa z oliwek rafinowana często jest sprzedawana w plastikowych butelkach i jest dużo tańsza ze względu na stosunkowo niską jakość w porównaniu do oliwy z oliwek extra vergine.


Nie oznacza to, że rafinowana oliwa z oliwek nie znajduje zastosowania w kuchni. Wręcz przeciwnie -można używać jej do przyrządzania różnego rodzaju potraw na ciepło, a zatem nadaje się do smażenia, przygotowywania tostów, pieczenia i gotowania. Nie poleca się jej natomiast do spożywania na zimno, dlatego zrezygnujmy z doprawiania sałatek i surówek oraz nasączania pieczywa rafinowaną oliwą z oliwek.