jak zwiększyć odporność

Katar, kaszel, chrypka i ból gardła to objawy przeziębienia, które atakuje bardzo często w okresie jesiennozimowym. Jeśli nie dopada nas niepokojąco często, to najprawdopodobniej z naszą odpornością wszystko jest w porządku. Jednak jeśli przeziębienia ciągną się tygodniami, a kiedy już cieszymy się z wyleczenia infekcji, po kilku tygodniach dopada nas kolejna, to najwyższy czas, aby zastanowić się, jak zwiększyć odporność. Choroby nie powinny ciągnąć się w nieskończoność. Można im zaradzić, stosując się do poniższych wskazówek. Należy jednak pamiętać, że aby zwiększyć odporność, trzeba wprowadzić je w życie na długotrwały czas (najlepiej na zawsze!).


Jak zwiększyć odporność? Wskazówki

  1. Uprawiaj sport. To prawda, że sportowcy chorują rzadziej, między innymi dzięki temu, że mają zahartowany organizm. Jak zwiększyć odporność aktywnością fizyczną? Odpowiedzi jest mnóstwo. Przede wszystkim uprawiaj sport na świeżym powietrzu. Biegaj, wypróbuj nordic walking, trenuj fitness na dworze. Ważne jest, aby nie rezygnować z tego jesienią i zimą. Jeśli ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe nie możesz biegać, zamiast tego dużo spaceruj. Zapisz się na basen lub siłownię. Jeśli ćwiczenia siłowe nie są dla ciebie, wybierz zajęcia taneczne lub fitness (np. popularną ostatnio zumbę).
  2. Hartuj organizm. Być może mama i babcia wielokrotnie ci powtarzały, że dzięki hartowaniu będziesz zdrowszy. Coś w tym jest! Jak zwiększyć odporność hartowaniem? Sposobów jest kilka. Dużo się ruszaj na świeżym powietrzu, jak pisano w poprzednim punkcie. Nie chowaj się przed zimą w domu! Dużo spaceruj, otwieraj okna w pokoju, nawet w zimie, aby wziąć kilka głębokich oddechów. Pamiętaj, że zahartowany organizm lepiej znosi niskie temperatury, więc nawet jesienne chłody i zimowe mrozy nie będą ci straszne, jeśli twój organizm jest zahartowany.
  3. Jedz zdrowo. W codziennym menu zawrzyj przede wszystkim pożywne śniadanie, które da ci energię na cały dzień pełny wyzwań i walki z wirusami. Wybieraj produkty bogate w żelazo, cynk, selen i zdrowe tłuszcze. Postaw na kasze, pełnowartościowe pieczywo i makaron, ryby, chude mięso oraz duże ilości warzyw i owoców. Unikaj alkoholu, papierosów i innych używek. Jedz miód (nie tylko w herbacie, gdyż taka jego wersja traci swoje prozdrowotne właściwości za sprawą wysokiej temperatury), cebulę i czosnek.