Antyoksydacja z kuchennej półki

Wiele mówi się o szkodliwych wolnych rodnikach, które degradują nasz organizm i powodują oznaki starzenia skóry. Przez wolnymi rodnikami nie uciekniemy – powstają m.in. na skutek ciężkiego wysiłku fizycznego, stresu, palenia papierosów czy też opalania na słońcu. Możemy jednak radzić sobie z nimi stosując produkty z antyoksydantami.


Choć wolne rodniki sieją spustoszenie w całym organizmie, to najbardziej zauważalne są efekty ich działania na skórę twarzy. Szybkie powstawanie bruzd, zmarszczek, przebarwień oraz wiotczenie skóry to problemy, które potrafią wpędzić w zły nastrój. Aby ochronić skórę przed przedwczesnym starzeniem i odzyskać zdrowy blask, warto stosować naturalne maseczki (okłady) antyoksydacyjne. Najlepszym źródłem przeciwutleniaczy są wbrew pozorom nie nowoczesne i drogie kremy, lecz… zawartość Twojej kuchni i spiżarni!


Najpopularniejszym antyoksydantem jest witamina C. Bardzo bogatym źródłem są m.in. owoce dzikiej róży, aronia, czarna porzeczka, cytrusy i czerwona papryka. Ciekawym źródłem tej witaminy są również owoce derenia, rokitnika czy berberysu. Ponadto witaminę C zawierają także liście warzyw – pietruszka i szpinak.


Innym popularnym antyoksydantem jest witamina E, zwana z tego powodu witaminą młodości. Tokoferole są rozpuszczalne w tłuszczach, zatem najwięcej aktywnej witaminy E znajdziemy w nasionach i orzechach (słonecznik, orzechy laskowe, migdały). Sporo witaminy E znajduje się w nierafinowanych olejach roślinnych – słonecznikowym, rzepakowym oraz oliwie z oliwek.


Uzupełnieniem katalogu antyoksydacyjnych witamin jest witamina A. Jest najczęściej spotykana w postaci karotenu, a więc znajdziemy ją w marchwi, papryce, pomidorach i czerwonych grejpfrutach. Podobnie jak wit. E jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc powinna być podawana w towarzystwie zdrowych olejów roślinnych.


Flawonoidy to roślinne barwniki o silnym działaniu antyoksydacyjnym. Występują niemal we wszystkich owocach, a szczególnie w owocach cytrusowych. Znajdziemy je też w pomidorach, papryce, kakao i żurawinie. Sporo flawonoidów znajdziemy też w zielonej herbacie i yerba mate.


Przepisy na antyoksydacyjne okłady-maseczki

Poniższe maseczki stosuj na twarz, szyję i dekolt – wszędzie tam, gdzie skóra jest szczególnie narażona na widoczne oznaki starzenia. Oto przykładowe przepisy:

  1. Kilka owoców dzikiej róży, łyżeczka kakao, natka pietruszki, łyżka oliwy z oliwek.
  2. Kilka liści szpinaku, pół czerwonej papryki, łyżka nasion słonecznika, dwie łyżki zielonej herbaty.

Składniki zmiksuj na gładką masę, nałóż na twarz i spłucz po 15 minutach. Stosuj 1-2 razy w tygodniu. Możesz również użyć wyłącznie zblendowanego pomidora, marchewki, aronii lub dzikiej róży, ponieważ te produkty są bardzo bogate w różne rodzaje przeciwutleniaczy.

Osobom, które nie są zwolennikami przygotowywania kosmetyków w domu lub nie mają na to czasu, polecamy sięgnąć po gotowe produkty bogate w antyoksydanty: